Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje
fot. Grzegorz Mental / MPK Kraków
MPK Kraków, MPK Wrocław oraz MPK Poznań już oficjalnie pozyskały ogromne środki z KPO na tramwaje. Przewoźnicy podpisali umowy w tej sprawie, dzięki czemu trafi do nich łącznie prawie 550 mln złotych. Pieniądze z KPO wspomogą już zrealizowane zakupy - Moderusów Gamma, Twistów z Pesy oraz Lajkoników Stadlera.

MPK Poznań, Wrocław oraz Kraków podpisały umowy na dofinansowanie, a właściwie refinansowanie zakupów tramwajowych ze środków z KPO. Trzej wspomniani przewoźnicy pozyskali odpowiednio ponad 215 mln złotych, 203 mln oraz 128 mln złotych. Poza nimi na środki z KPO jak na razie może liczyć jeszcze tylko Bydgoszcz, która otrzymała prawie 44 mln złotych. W puli naboru wciąż pozostało jednak ponad 275 mln złotych, które mają trafić do kolejnych beneficjentów. W konkursie wpłynęły także cztery odwołania od rozstrzygnięć konkursowych, na których rezultaty czekamy.

MPK Poznań przeznaczy środki na sfinansowanie zakupu 30 fabrycznie nowych Moderusów Gamma (pierwszy z nich wyjechał już na ulice miasta), natomiast MPK Wrocław wyda środki na już jeżdżące po mieście tramwaje Moderus Gamma (27 wagonów) oraz na siedem najnowszych Pes. MPK Kraków zrefinansuje za to zakup 18 jeżdżących już po mieście Lajkoników, choć wydaje się, że spółka może docelowo pozyskać z KPO więcej środków o czym więcej tutaj.

W przypadku każdego z trzech przewoźników pozyskanie środków z KPO oznacza dalsze możliwości inwestowania w rozwój floty, głównie tramwajowej. MPK Poznań planuje więc następny przetarg na nowe tramwaje, tym razem jednokierunkowe, być może dłuższe niż 32 metry, a MPK Kraków szykuje się do podpisania umów ramowych z Pesą na dostawy do 90 nowych tramwajów. W przypadku Krakowa środki “zwolnione” z zakupu Lajkoników posłużą do wkładu własnego do zakupu nowych tramwajów z Pesy.

Także MPK Wrocław zastanawia się na co przeznaczyć środki “odzyskane” dzięki KPO. Przewoźnik wspomina o kilku możliwościach, a więc zakupie drugiej tokarki podtorowej, wykonaniu nowej lakierni dla autobusów a przede wszystkim dokończeniu modernizacji wszystkich dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T.

Modernizacja jedynych dwukierunkowych tramwajów we flocie MPK Wrocław - 31 wagonów ma łącznie kosztować 186 mln złotych, z czego 36,5 mln złotych za zamówienie podstawowe dotyczące 6 tramwajów. Modernizacja pozostałych 25 tramwajów została objęta opcją, na uruchomienie której MPK potrzebuje dodatkowych środków. Pieniądze uzyskane dzięki KPO idealnie mogłyby posłużyć do realizacji tego zadania.

Jednocześnie przed wrocławskim przewoźnikiem wciąż stoją większe wyzwania taborowe w postaci konieczności zakupu ponad 150 nowych tramwajów, które będą niezbędne do obsługi nowo planowanych tras oraz wycofania wszystkich tramwajów z wysoką podłogą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Komunikacja

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Jakub Rösler 24 marca 2025

Poznań. Wszystkie autobusy wodorowe wróciły do służby

Komunikacja

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Komunikacja

Bety, Tatry albo tramwaje z Bonn, czyli dylematy MPK Poznań

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Komunikacja

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Jakub Rösler 24 marca 2025

Poznań. Wszystkie autobusy wodorowe wróciły do służby

Komunikacja

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Komunikacja

Bety, Tatry albo tramwaje z Bonn, czyli dylematy MPK Poznań

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5