MPK Kraków, MPK Wrocław oraz MPK Poznań już oficjalnie pozyskały ogromne środki z KPO na tramwaje. Przewoźnicy podpisali umowy w tej sprawie, dzięki czemu trafi do nich łącznie prawie 550 mln złotych. Pieniądze z KPO wspomogą już zrealizowane zakupy - Moderusów Gamma, Twistów z Pesy oraz Lajkoników Stadlera.
MPK Poznań, Wrocław oraz Kraków podpisały umowy na dofinansowanie, a właściwie refinansowanie zakupów tramwajowych
ze środków z KPO. Trzej wspomniani przewoźnicy pozyskali odpowiednio
ponad 215 mln złotych, 203 mln oraz 128 mln złotych. Poza nimi na środki z KPO jak na razie może liczyć jeszcze tylko Bydgoszcz,
która otrzymała prawie 44 mln złotych. W puli naboru wciąż
pozostało jednak ponad 275 mln złotych, które mają trafić do kolejnych beneficjentów. W konkursie wpłynęły także cztery odwołania od rozstrzygnięć konkursowych
, na których rezultaty czekamy.
MPK Poznań przeznaczy środki na sfinansowanie zakupu 30 fabrycznie nowych Moderusów Gamma
(pierwszy z nich wyjechał już na ulice miasta), natomiast MPK Wrocław wyda
środki na już jeżdżące po mieście tramwaje Moderus Gamma (27 wagonów) oraz na siedem najnowszych Pes. MPK Kraków zrefinansuje za to zakup 18 jeżdżących już po mieście Lajkoników, choć wydaje się, że spółka może docelowo pozyskać z KPO więcej środków o
czym więcej tutaj.W przypadku każdego z trzech przewoźników pozyskanie środków z KPO oznacza dalsze możliwości inwestowania w rozwój floty, głównie tramwajowej.
MPK Poznań planuje więc następny przetarg na nowe tramwaje, tym razem jednokierunkowe, być może dłuższe niż 32 metry, a MPK Kraków szykuje się do podpisania
umów ramowych z Pesą na dostawy do 90 nowych tramwajów. W przypadku Krakowa środki “zwolnione” z zakupu Lajkoników posłużą do wkładu własnego do zakupu nowych tramwajów z Pesy.
Także MPK Wrocław zastanawia się na co przeznaczyć środki “odzyskane” dzięki KPO. Przewoźnik wspomina o kilku możliwościach, a więc zakupie drugiej tokarki podtorowej, wykonaniu nowej lakierni dla autobusów a przede wszystkim dokończeniu modernizacji wszystkich dwukierunkowych
tramwajów Skoda 19T. Modernizacja jedynych dwukierunkowych tramwajów we flocie MPK Wrocław - 31 wagonów ma łącznie kosztować 186 mln złotych, z czego 36,5 mln złotych za zamówienie podstawowe dotyczące 6 tramwajów. Modernizacja pozostałych 25 tramwajów została objęta opcją, na uruchomienie której MPK potrzebuje dodatkowych środków. Pieniądze uzyskane dzięki KPO idealnie mogłyby posłużyć do realizacji tego zadania.
Jednocześnie przed wrocławskim przewoźnikiem wciąż stoją większe wyzwania taborowe w postaci konieczności
zakupu ponad 150 nowych tramwajów, które będą niezbędne do obsługi nowo planowanych tras oraz wycofania wszystkich tramwajów z wysoką podłogą.